Tuesday 28 February 2012

Report Solidariti Untuk Syria



Assalamualaikum,

       Pada malam 25/02/12 yang lalu, atas nama solidariti anak muda terhadap isu semasa, jentera LMP serta Mahasiswa Pendidik (MP) telah bersepakat berganding bahu dalam mengedarkan risalah mengenai isu pergolakan yang sedang dialami oleh rakan-rakan sebaya di Syria. Sebelum bermulanya aktiviti yang dirancangkan, satu sesi bacaan doa telah dilakukan dengan dibimbing oleh saudara Kashfi dari MP. Sesi pengedaran risalah dimulakan sebaik selesainya solat Isyak secara berjemaah di surau KHAR. Bagi yang tidak mengetahui, pada tarikh yang sama, di KHAR turut berlangsung Karnival Anti Dadah. Jadi dengan berlangsungnya karnival ini, maka sesi pengedaran risalah turut berjalan dengan lancar. Hinggakan terjadi peristiwa menarik di mana risalah yang diedarkan tidak mencukupi sehingga ada ahli LMP yang perlu berulang alik ke kedai untuk membuat salinan yang lebih.
                          
                                                                       Risalah LMP

        Risalah bagi LMP mengandungi maklumat tentang siapakah Basyar Assad dan keganasan yang telah dilakukannya.Selain daripada risalah yang diedarkan oleh pihak LMP, MP turut mempunyai risalah mereka sendiri. Namun, kedua-dua risalah LMP dan MP mempunyai satu misi supaya isu Syria ini dapat diketahui ramai. Antara lokasi yang menjadi sasaran edaran risalah itu ialah di sekitar pentas utama, gerai-gerai dan sekitar KHAR. Sasaran utama pula ialah kepada mahasiswa/wi  UPSI serta orang ramai serta peniaga-peniaga gerai.

Mengapa Syria?

Kami di LMP, berpendapat isu ini penting diperjuangkan dan disebarkan kerana:

1) Media arus perdana tidak begitu memberikan perhatian terhadap isu ini.
2) Perlunya kami menonjolkan tentang krisis yang terjadi atas dasar perkongsian ilmu. Harapan kami, dengan pendedahan kami ini, akan terdapat golongan mahasiswa yang mula menilai dan menganalisis sesuatu isu dengan teliti.
3) Kami turut bersama dengan isu ini atas dasar kemanusiaan dan hak asasi kerana terdapatnya pencabulan dan keganasan terhadap rakyat Syria itu sendiri.

Secara keseluruhannya, LMP berpendapat bahawa aktiviti pada malam itu telah berjaya dengan jayanya. Mengapa? Ini kerana terdapatnya maklum balas daripada pengunjung yang mendapat risalah-risalah itu yang menanyakan mengenai isu Syria dan info-info lanjut mengenai risalah itu sendiri. Meskipun ini mungkin dianggap kecil, namun berpegang kepada prinsip "bermula kecil kepada besar", maka perkara kecil ini lebih baik dari tidak berbuat langsung. Ini juga untuk membuktikan bahawa LMP beraktiviti bukan dengan sekadar tunjuk perasaan atau protes, malahan melalui aktiviti ilmiah dan berinformatif juga dilakukan oleh LMP itu sendiri. Di samping itu, ini juga untuk menunjukkan solidariti antara MP dan LMP yang difitnah telah bertelagah selama ini.

Kami di LMP berharap anda semua akan lebih mendalami isu Syria ini dan isu-isu semasa dengan lebih kritis dan berinformatif. Untuk lebih maklumat mengenai Syria itu sendiri, sila layari  LMPsitewalk


LMP
# Kami Anak Muda.. Kami Cool

Teruskan bersama MP dan LMP di:
https://www.facebook.com/lmp.upsi
https://www.facebook.com/pages/Kami-Sokong-Mahasiswa-Pendidik/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...